zondag 22 maart 2015

Preekschets zeven woorden van het kruis V: ' Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?'

Klik hier om de preek te printen of te downloaden.



Preekschets De zeven woorden van het kruis V: “Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?”

Inleiding:             Dit is de kern van het lijden van de Here Jezus. Hier komen we aan bij het diepste geheim van het lijden van de Here Jezus: dat Hij verlaten wordt door zijn God.

1.                         Mijn God, mijn God: waarom noemt de Here Jezus zijn Vader hier ‘God’? We zijn gewend van hem dat Hij sprak van zijn Vader. God is het verbondshoofd. Hier spreekt de Here Jezus vooral als de lijdende Knecht des Heren, die de Verbondsgod aanspreekt.
De Here Jezus komt hier naast de mens staan, en spreekt als mens tegen zijn God. Zo begon zijn bediening met de doop ik de Jordaan. Hij wilde de weg van de mens gaan, helemaal. Daarvan was zijn doop een uitdrukking. En aan het kruis gaat Hij die weg.

2.                         Waarom? Een psalmwoord citeert de Here Jezus hier. Juist een psalmwoord met zo’n beladen vraag. We mogen die vraag blijkbaar stellen. En de Here Jezus maakt die vraag tot de zijne. En Hijs telt de vraag aan zijn Vader. Dat mogen wij ook doen.

3.                         Hebt u mij verlaten? Deze vraag geeft aan dat de Here Jezus ingaat in de kern van onze nood. De zonde, die scheiding met God maakt, draagt Hij. Hij wilde onze Godverlatenheid dragen. Hij die zo één was met zijn Vader ( Ik en de Vader zijn één; Johannes 10: 30).

4. Hij heeft de Godverlatenheid ook gedragen, zoals wij dat niet kunnen. Dat van God verlaten zijn, dat is de hel. Wij nooit echt van God verlaten, hooguit weggelopen bij Hem.

5. Ik sta tussen Jezus en zijn Vader in – mijn zonde, die Gods Toorn oproept, is oorzaak van deze verlatenheid. En zo staat Jezus tussen de Vader en mij in. Als Middelaar. Hij voor mij, opdat ik anders de eeuwige dood had moeten sterven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten