zondag 29 maart 2015

preekschets: De zeven woorden van het kruis VI: 'Het is volbracht'

klik hier om de preekschets te downloaden of te printen.



Inleiding: Midden op de dag is het drie uur donker geweest. In die drie uur heeft de Here Jezus het allerergste moeten lijden: zijn God heeft hem verlaten. En dan wordt het weer licht. De straf is gedragen, de verzoening is bewerkt. Dan vraagt Jezus om drinken. Als Hij dat gehad heeft kan Hij nog 1x uitroepen: Het is volbracht.

1 Een woord van Jezus.  Jezus wordt van slachtoffer tot overwinnaar.
Johannes 10: 17 – 18 Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen. Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen.
Jezus is klaar: Hij heeft het werk gedaan dat de Vader aan Hem gegeven heeft. De Vader verheerlijkt Hem, want de Zoon heeft Vader verheerlijkt door zijn heerlijkheid af te leggen. (Zie Johannes  17)
Het is volbracht, in het grieks tetelestai – Daar zit het woord telos in, doel. Het is tot zijn doel gekomen. Zonde = je doel missen. Christus heeft het doel bereikt.
Woord ‘volbrengen’ al eerder door Jezus gebruikt, in het hogepriesterlijk gebed: Johannes 17: 4-5 ‘Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U mij gegeven hebt om te doen. En nu, verheerlijk Mij, U Vader, bij Uzelf, met de heerlijjkheid die Ik bij U bezat voordat de wereld er was.’
Het doel is dus: de Vader verheerlijken. Dat is ons doel, en dat heeft Christus volbracht. Verheerlijkt de Vader zijn Zoon aan het kruis? Daar is toch niks heerlijks aan? Toch wel: Verheerlijken is zichtbaar maken wie je echt bent, je Naam bekend maken. 

2 Een woord tot de Vader. Niet: Ik heb het volbracht, maar het is volbracht. Het werk dat U mij gegeven heeft. Dit is het plan van God de Vader én de Zoon. Het is een werk dat ze samen doen. Toen het oordeel over de Zoon kwam, waren ze elkaar kwijt. Nu de duisternis van drie uur optrekt, komen ze elkaar weer tegen. En het werk is volbracht.
De liefde van God de Vader voor zijn Zoon. De liefde van de God de Zoon voor zijn Vader. Die liefde draagt de liefde voor Zondaars. Wil je een goede vader zijn voor je kinderen? Houd dan heel veel van hun moeder. Dat is wat er hier gebeurt

3. Een woord over mij. Jezus citeert ook hier psalm 22. Psalm 22: 32: Gij hebt het gedaan! (toepassing: dat is geloof: niet zeker van jezelf, maar dat Hij het heeft gedaan) Heel onze redding, met alles wat er achter zit, is in dit ene werk van Hem. Dat werk is volbracht. God heeft het gedaan!
Filippenzen 1: 6 Ik vertrouw erop dat Hij Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus.
Geloof je dat, dat dit genoeg is? Genoegdoening, zeggen we dan.

Het einde van alle tegenspraak. Ja maar! – Nee. Het is genoeg. Het doel is bereikt. Jij kan er niks meer bij doen. Het is af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten