Inleiding: Is dit mischien het minst
geestelijke kruiswoord? Gaat niet over het lijden en sterven en het borgwerk
van de Middelaar. Of horen we hier toch een Middelaar aan het werk? Meer dan
een regeling, ook in dit woord gaat de diepte van het kruisevangelie open.
A. Ook
hier lezen we dat Jezus doet wat zijn Vader leert. Tien geboden: Eert uw Vader
en uw Moeder. Christus onderwerpt zich aan de vader, doordat hij zijn moeder
eert en voor haar zorgt.
Het kruis van de
Here Jezus is allereerst het kruis van zijn gehoorzaamheid. De Here Jezus is gehoorzaam geweest tot in de dood.
Zo heeft Hij geleefd zoals wij moeten leven. De Here Jezus begon zijn
bedieninge met gehoorzaam te zijn ( Zie de verzoeking in de woestijn). En zo
eindigt Hij zijn bediening ook.
Het kruis van de
Here Jezus is dus ook het kruis van zijn gehoorzaamheid. En wie in geloof zich
aan Hem geeft mag zeggen: zijn gehoorzaamheid is de mijne geworden. Dat is ook
waarom je aan tafel kunt gaan straks: Hij is gehoorzaam geweest.
In de woorden van
Jezus zie je ook zijn liefdevolle zorg voor mensen.
B. [tafel
1]Jezus ontfermt zich over zijn Moeder en over Johannes, en plaatst hen in een
nieuw verband. Hij schept een nieuw gezin. (Catechisanten: ook hier weer zie je
dat het evangelie mensen bij elkaar brengt) De avondmaalstafel is een teken van
eenheid met God door het geloof in Christus. De tafel is tegelijk en evenzeer
een teken van eenheid met elkaar in Christus.
C.
[tafel 2]In dit kruiswoord duidt Jezus op het doel van zijn kruiswerk: Het doel
er van is tot heelheid brengen. Het is niet goed dat de mens alleen zij. Wie in
Christus is, is dat nooit alleen en we dragen in zijn naam zorg voor elkaar.
Dat laat deze tafel zien, maar is dat ook zichtbaar in ons dagelijks leven?
D. [tafel
3]Waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar ben ik in hun midden.
Jezus breng mensen zo ook bij elkaar. Vanaf dat moment was Jezus dus ook
aanwezig in het huisgezin van Johannes en Maria. Zo vieren wij avondmaal. Als
mensen die door de Here aan elkaar worden gegeven.
E. [tafel
4] Dat de Here Jezus hier nu tijd voor heeft.
F. [tafel
5] De liefdevolle zorg voor zijn moeder ipv andersom. Omdraaiing van hoe het
begon: de zondares die haar verlosser het leven geeft. En voor hem zorgt. Nu de stervende zoon
die voor zijn moeder zorgt.
G. Mattheus
12: 46 – 50. Wie is mijn moeder? Het evangelie zet alle relaties van ons leven
in een ander licht. Johannes krijgt een nieuwe moeder (twee moeders) En dat kan
allemaal zo maar.
H. God
maakt een huisgezin. Dat is de structuur van het Koninkrijk. Hij neemt mensen
aan tot zijn kinderen en neemt hen op in zijn gezin. (Rom 8: 12 – 17)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten